انتخاب-بین-Node.Js-و-Ruby-On-RailsReviewed by کارشناسان.نت on October 28Rating:5

معرفی سریع Node.js و Ruby on Rails

پیشینه و هدف هر یک از این زبان ها چیست؟ بیایید نگاهی گذرا داشته باشیم.

 

node.js

 

به طور خلاصه ، Node.js یک محیط زمان اجرا است که به شما امکان می دهد کدهای سمت Client مثل جاوا اسکری‍ت را در سمت سرور اجرا کنید و البته که "js" در Node.js مخفف JavaScript است. زبانی اسکریپتی که از اواخر دهه 90 در سمت Client استفاده می شود.

 بنابراین ، Node.js که بر پایه ورژن 8 موتور JavaScript مرورگر  Chrome ساخته شده است ، به شما امکان می دهد تا کدهای JavaScript را روی یک سرور اجرا کنید بدون نیاز به اجرا بر روی یک مرورگر . در ابتدا برای ایجاد آسان تر قابلیت Push برای وب سایت های بلادرنگ (real-time) در نظر گرفته شده بود. اما Node.js یک بستر گسترده است. و شامل ماژول های Native است که می توانند به همه منابع سیستم عامل سرور از فایلها گرفته تا امنیت دسترسی داشته باشند . وبسایت های معروف و بزرگ PayPal و Uber هم از Node.js. استفاده می کنند.

Ruby on Rails

ساخته شده بر روی زبان برنامه نویسی Ruby که اصطلاحا" به آن ROR یا فقط "Rails" می گویند و یک چارچوب توسعه وب سایت کاملاً گسترده است که شامل همه چیز برای تکمیل یک پروژه وب سایت از کدهای محاسباتی تا کدهای business و routing و ...

 این ابزار مفید همچنین شامل هماهنگی و مدیرییت با دیتابیس و Controller‌ ها است که باعث می شود به سادگی بتوانید یک وبسایت کامل از صفر تا صد را بسازید . برنامه های معروف ساخته شده با RoR شامل GitHub و AirBnB هستند.

در چه مواردی Node.js برنده می شود ؟

 

1 - اجرای سریع

 

Node.js بیشتر به خاطر سرعت آن شناخته شده است. تا حدودی به لطف معماری رویداد گرا و Async . به علاوه ، جلوگیری از بلاک شدن Thread‌ ها در عملیات های I/O به کمک  asynchronous I/O . همه این مواردکمک می کنند تا استفاده از یک هسته پردازنده و حافظه رایانه به حداکثر کارایی برسند .

در واقع ، Node.js می تواند همزمان Request‌ های بیشتری را اجرا کند و به طور مشخص ، نهایت توان سرورهای وب را در اختیار شما قرار دهد. Node.js به برنامه ها اجازه می دهد تا حتی در حجم بالای I/O هم به اجرای خودشون ادامه بدهند . کارایی برنامه همواره از سطح خوبی برخوردار است و حجم بار روی برنامه مساله ایی به حساب نمی آید.

فقط یک زبان

واضح است که مزیت این نکته چیست. اگر فقط به یک زبان در دو بخش front-end و server-side برنامه نویسی کنید ، سریعتر پیشرفت می کنید. Node.js از JavaScript تشکیل شده است. بنابراین ، به راحتی می توانید با استفاده از تکنیک های  front-end برای ساخت وبسایت های نسل دوم  ,‌ با دردسر کمتری همراه باشید. تیم شما می تواند کوچکتر و کارآمدتر باشد و در عین حال نتایج سریع تری نیز کسب کند.

 Node.js برای مقیاس پذیری نیز مناسب است

ترکیبی از Node workers و clusters به راحتی می توانند پروسس های اضافی Node.js ایجاد کنند ، همه بستگی به توان سرور دارد. این امر باعث می شود تا برنامه های Node.js به آسانی قابل توسعه باشند . نحوه طراحی Node.js بدان معنی است که آنچه شما می توانید انجام دهید تنها یک محدودیت دارد و آن هم تعداد پردازنده های سرور در دسترس برنامه شما برای استفاده می باشد به همین دلیل NodeJs‌ یک پلتفرم مناسب برای توسعه برنامه های enterprise بسیار بزگ و پیچیده است .

مواردی که هنگام کار با NodeJs باید مدنظر داشت

راندمان هنگامی که مصرف CPU بالاست

Node.js برای برنامه هایی که درخواست های کوچک ، مکرر و همزمان دارند ، فوق العاده است. با این حال ، می تواند با برنامه هایی که استفاده بالایی از CPU دارند , سرناسازگاری داشته باشد .

زیرا Node.js بر روی یک Thread اجرا می شود . اگر قصد دارید تصاویر و ویدیوها را روی سرور خود دستکاری کنید ، ممکن است متوجه شوید که Node.js دچار کندی می شود . راه حل وجود دارد. اما به زمان و هزینه توسعه می افزاید.

کیفیت ماژول ها و مستندات

 Node قابل انعطاف است اما این می تواند یک مشکل باشد. گاهی اوقات ماژول ها با کیفیت پایین هستند و مستندات ارائه شده نیز می توانند ناقص باشند . شما به عنوان توسعه دهنده امکان انتخاب ماژول های Node.js را دارید و همیشه واضح نیست که کدام ماژول بهترین است. برای مثال انتخاب موتور قالب می تواند به زمان نیاز داشته باشد.

بنابراین Node.js نسبت به RoR در زمینه ماجول های آماده امتیاز پایین تری دارد . ماژول ها همچنین می توانند در هماهنگی با سایر ماجول ها دچار مشکل شوند ، در عین حال دارای bug باشند و در هنگام توسعه

رفتار های غیرمنتظره ای از خود نشان دهند. بنابراین ، داشتن یک توسعه دهنده با تجربه Node.js در تیم شما مهم است که می تواند به حل این مشکلات کمک کند.

Ruby on Rails vs Node.js: جایی که Ruby on Rails برنده می شود

 

 

استفاده از Best Practices ها در توسعه وب

 

Rail با هدف ایجاد Best Practices برای توسعه وب ارائه می شود. سازنده  در نظر داشته است ، توسعه سایتها را براساس یک چارچوب تنظیم شده که از convention before configuration استفاده می کند ، آسان کند. به این ترتیب ، Ruby On Rails تمام کتابخانه ها و ماژول ها لازم را با خود دارد . و همه آنها الگوی ، MVC را پیاده سازی می کنند. هدف این است که توسعه وب را تا حد امکان پیش بینی کرده و یکدست کنیم.

زیرساختهای گسترده

 

 RoR برای توسعه سریع وب سایت ساخته شده است. بنابراین ، شامل یک وب سرور یکپارچه است. به علاوه ، دارای یک دیتابیس با قابلیت تولید کد ها و اسکریپت ها است. اینها قدرتمند هستند و از این رو می توان به سادگی یک برنامه Rail را سر هم کرد.

شما می توانید به طور خودکار تمام قطعات و اجزای لازم را که یک سایت ریل برای اجرا نیاز دارد را در محل خود قرار دهید. برای توسعه سریع کاملاً عالی است.

تبادل / استفاده از اطلاعات دیتابیس

 شما به راحتی می توانید بر روی دیتابیس های Rails عملیات migrate را انجام دهید. از آنجا که مدل Rails از Design Pattern با عنوان ActiveRecord استفاده می کند که می تواند به راحتی ساختار دیتابیس را به ورژن های مختلف SQL  ترجمه کند. پس شما به عنوان توسعه دهنده Rails می توانید به جای نوشتن کد SQL ، از زبان Rails برای ساخت و توصیف تغییرات جدولهای دیتابیس استفاده کنید.

بنابراین ، در واقع ، schema در حال استفاده مستقل از دیتابیس است. این بدان معناست که می توانید برنامه Rails خود را در بسیاری از دیتابیس های مختلف اجرا کنید.

مواردی که هنگام کار با Ruby on Rails باید مدنظر داشت

انعطاف پذیری می تواند مسئله ای باشد

اغلب ، برای هر مزیت ، یک نقطه ضعف وجود دارد. این مورد در مورد RoR نیز وجود دارد. به دلیل چشم انداز توسعه خالق Rails ، اگر برنامه برنامه شما بسیار خاص باشد یعنی نیاز به Customize زیادی داشته باشد ، ممکن است با RoR احساس محدودیت کنید. پلتفرم Rails اقتدار زیادی را بر روند توسعه تحمیل می کند.به نوعی برنامه نویس می بایست طیق چهرچوب عمل کند.

  بنابراین می توان به جایی رسید که تنظیم RoR متناسب با نیازهای شما مقدار زیادی از وقت شما را می گیرد  در حالی که به سادگی شروع از ابتدا سریعتر بود.

عملکرد همیشه بهینه نیست

باز هم ، یک نکته مثبت که می تواند یک نکته منفی هم باشد. به دلیل تعداد زیاد ماژول های موجود برای RoR ، این امر می تواند در هنگام اجرا در دنیای واقعی باعث زمین گیر شدن برنامه شود . چارچوب کلی سنگین تر از گزینه های دیگر ، از جمله Node.js است و بنابراین در مدیریت رگباری از Request های کاربران وبسایت می تواند چندان کارآمد نباشد. اگر چه ارتقا سخت افزاری سرور همواره به عنوان یک راهکار گران قیمت وجود دارد.

اشکال زدایی می تواند خسته کننده باشد

به دلیل پیچیدگی و چندین لایه بودن برنامه های ساخته شده با Ruby on Rails ، عیب یابی یک برنامه Ruby می تواند مشکل باشد. یافتن خطا در یک برنامه بزرگ می تواند بسیار زمان بر باشد.

بنابراین اگر اشتباهی اتفاق بیافتد ، شاید به دلیل Customize برنامه شما ، می توانید Ruby on Rails را یک پلتفرم بسیار خسته کننده برای توسعه وب پیدا کنید.

نحوه انتخاب بین Node.js و Ruby on Rails

تنها چیزی که مشخص است اینست که نه Node.js و نه Ruby on Rails راه حلی برای توسعه هر نوع وبسایتی نمی باشند . اما هر کدام از آنها برای توسعه یک نوع کار خاص مناسب است.

بیایید انواع کارهایی را که هر کدام از آنها مناسب تر است بررسی کنیم.

جایی که Node.js بهتر از Ruby on Rails عمل می کند

اکنون ممکن است به این نتیجه رسیده باشید که Node.js برای برنامه هایی که بلادرنگ (Real-Time) هستند عالی است و می تواند Request های همزمان زیادی را پاسخگو باشد .

تحت این سناریوها ، داده ها دائماً بین کاربر و سرور قرار می گیرند. این برنامه های Real-Time (RTA) شامل برنامه های چت ، سیستم های مشارکتی و کنفرانس ویدیویی هستند.

از آنجا که Node.js مبتنی بر رویداد است (event-based) ، برای اداره این برنامه ها بسیار عالی است. اجرای به عنوان SPA (Single Page Application) پردازش زیادی را در سمت کاربر انجام می دهد و وظیفه اصلی back-end تحت این سناریوها فقط تهیه REST API است. هر وقت نگران کارایی در عملکرد و مقیاس پذیری شدید ، باید ابتدا به Node.js مراجعه کنید قبل از اینکه Ruby on Rails را در نظر بگیرید.

جایی که Ruby on Rails از Node.js ارجح است

همانطور که قبلاً گفتم ، ریل راه حل بهتری برای برنامه هایی است که مصرف بالایی در CPU دارند و جایی که توسعه باید به سرعت اتفاق بیفتد. از آنجا که Node.js یک محیط Single Thread است ، نمی تواند به خوبی با پردازش داده هایی مانند تصاویر و گرافیک کنار بیاید. محاسبه یک داده بزرگ در Node.js می تواند همه درخواست های دیگر را که وارد می شوند مسدود کند.

دوم ، توسعه سریع برنامه ، یا RAD ، نیز جنبه مهمی از راه اندازی وب سایت ها به شمار می آید و در اینجا ، Ruby on Rails برنده واضح است. هنگام استفاده از ریل می توانید یک نمونه اولیه (prototype)  را در زمان بسیار کوتاهی داشته باشید. در حالی که تنها شروع به کار در Node.js مستلزم انتخاب ها و تصمیمات زیادی است. هر اندازه که Node.js از Script Generator ها برای سرعت بخشیدن به توسعه استفاده می کند باز هم در سرعت توسعه به پای Rails نمی رسد .

هنگام انتخاب بین دو پلتفرم ، نکات اصلی که باید در نظر بگیرید سرعت توسعه مورد نیاز شما و پارامترهای عملکرد سرور است. آیا تعداد زیادی Request ساده و همزمان را از طریق برنامه اجرا می کنید؟ یا درخواستهای پیچیده نیازمند CPU ؟

برای اجرای همزمان Request ها از Node.js استفاده کنید و برای برنامه های نیازمند مصرف بالای CPU از Ruby on Rails استفاده کنید.

میزبانی NodeJs در هاست کارشناسان.نت به کمک کنترل پنل پر قدرت پلسک

ما فکر می کنیم Node.js یک پلتفرم کد باز عالی است که برای توسعه برنامه های وب سمت سرور بسیار عالی است. اگرچه فقط چند سالی است از ظهور Node.js می گذرد ، اما در حال حاضر پشتیبانی بسیار خوبی از آن استفاده می شود.

و همچنین به علت استفاده از  JavaScript یادگیری NodeJs بسیار ساده می باشد . در ضمن ، می توانید برنامه های بسیار سریعی با Node.js. بسازید.

 هاست کارشناسان.نت به کمک پلتفرم میزبانی Plesk امکانات زیر را در اختیار شما می گذارد :

شما فقط با چند کلیک سریع برنامه های Node.js را برای وب سایت خود فعال می کنید

برنامه های Node.js را از پانل Plesk به راحتی مدیریت کنید. از جمله راه اندازی مجدد و متوقف کردن برنامه ها و افزودن بسته های npm. همچنین می توانید اسکریپت ها را اجرا کرده و فایل های پیکربندی Node.js را در Plesk ویرایش کنید.

 منبع : Node.Js Vs Ruby On Rails: Which To Choose